Milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén

Pránájáma 2. | Kagylókürt

Főoldal » Életmód » Testmozgás » Stresszoldó jóga A jóga legfőképpen a stressz tüneteinek enyhítésére használatos relaxációs technikaként él a köztudatban, pedig a lazító gyakorlatok mellett intenzív fizikai munkát és komoly koncentrációt is igényel.

milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén

Sziebig, T. Bálint János jógaoktatótól megtudhatjuk, miként alkalmazható az ősi módszer a modern kor mindennapjait megnehezítő stressz oldására. A jógagyakorlatok többségénél olyan figyelem-összpontosításra van szükség, ami nélkül a gyakorlat végrehajthatatlan.

Mitől emelkedik meg a vérnyomás télen?

Az egyszerű előrehajlásnál is számos pontot kell figyelni a testen, hogy annak helyzete megfelelő legyen, különben vagy nem egészséges a gyakorlat végrehajtása, vagy nem éri el azt a hatást, amit szeretnénk. A különféle testhelyzetek pontos beállítása olyan odafigyelést igényel, ami kezdetben nehézséget okoz. Az idő előrehaladtával a gyakorló egyre több pontot tud megfelelő helyzetben tartani. Ugyanannak a gyakorlatnak teljesen más a hatása, amikor a jógázó minden porcikáját képes tudatosan beállítani.

Mivel a jógázó nem gondolkozik, hanem a testrészeire figyel, a gyakorlás végére kikapcsolódik, annak ellenére, hogy fizikailag és szellemileg is aktív volt.

Buteyko ízületi kezelés. Gyakori megbetegedések

A gyakorlatok feltöltenek energiával, és felfrissítenek. A napközben felgyülemlő problémák, az aktív gondolkodás feszültté teszi az izomzatot. A jógában a stresszoldásra használt relaxációs technika a savászana hullapózmelyről a későbbiekben még esik szó. A gyakorlat során - külön figyelve minden egyes területre izmokra, idegrendszerre, szervekre - milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén talpig ellazulunk, és pihenünk.

Szíverősítés mozgással

Ez a teljesen passzív tudati és fizikai állapot nem azonos az alvással. Az alvás aktív állapot, hiszen álmodáskor az álomképek fokozzák az izomtónust. Az alvás és a relaxáció nem azonos hatású, ezért egymással nem helyettesíthető pihenési formák.

A magas vérnyomás tünetei, kezelése

Ennek oka, hogy fizikailag teljesen passzívak vagyunk, tudati passzivitásunk viszont némi aktivitást tartalmaz, ami azt jelenti, hogy figyelmünk folyamatosan vándorol a testen, és ellenőrzi annak lazaságát. Ahol feszültség keletkezett, azt a relaxációval oldani lehet.

Ha valaki relaxált állapotban elkezd gondolkodni, akkor fokozódik az izmok tónusa, tehát a pihenés nem lesz tökéletes. Lehetséges, hogy az agy nagyobb kapacitással, aktivitással működik éjjel, mint nappal. Ez azt jelenti, hogy az alvás során zajló folyamatok, melyek segítenek rendszerezni és feldolgozni a nap eseményeit, sok energiát igényelnek.

Stresszoldó jóga

Ha ezek a folyamatok nem zajlanak le - márpedig relaxáció közben ez nem történik meg - akkor előbb-utóbb pszichés problémák feszültség, idegesség, hallucináció jelentkeznek. Ezért fontos az alvás. Relaxációval viszont pluszenergiát lehet kapni. Teljes relaxációs technika Az eredeti 45 perces gyakorlat a savászanában hullapóz végzett jóga-nidrá jóga-alvásmelyet fekvő helyzetben kispárnával a fejünk alatt végzünk. Erre azonban keveseknek jut ideje a rohanó hétköznapok során.

Q10 – az energiatermelést serkentő tápanyagjavíthat a szívelégtelenségen

Idő hiányában, perc relaxálással is jó hatást lehet elérni. A gyakorlatot ülő helyzetben vagy hanyatt fekvésben végezzük, behunyt szemmel. Két-három mély lélegzetet veszünk, és hosszan fújunk ki. A hosszú kifújás eleve elősegíti a lazítást. Ezután a lábujjaktól kezdve a figyelmet végigvezetjük a test minden porcikáján, és ellazítjuk azokat.

Először a lábak, majd a törzs első, aztán hátsó része, utána az ujjak, karok, vállak, nyak, fejtető, arc, szemek és a nyelv következik a lazítási folyamatban.

A gyakorlatot célszerű ebéd után végezni, mert ilyenkor nyugodtabb a szervezet, valamint milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén fizikai és mentális pihenéssel segítjük az emésztést is.

Légzőgyakorlatok A légzést destressznek is lehetne nevezni, kompenzálja az egész napos stresszt. Stresszmegelőző és -oldó technikák Elnyújtott kilégzés: néhány mély lélegzetvétel, hosszan elnyújtott kilégzés nagyon jól oldja a kezdődő fáradtságot, feszültséget. Teljes jógalégzés: olyan esetekben, mikor az egyszerű, elnyújtott kilégzéses technika már nem segít, mert fáradtabbak, feszültebbek vagyunk, ezt a légzőgyakorlatot érdemes végezni.

Ennél a hipertónia tachycardia gyógyszerek először a has, aztán a mellkas, végül a tüdőcsúcs telik meg levegővel, melynek kifújása is ugyanebben a sorrendben - has-mellkas-tüdőcsúcs - történik. Ez a folyamat hullámmozgást hoz létre, és maximálisan kihasználja a tüdő kapacitását. A légzőgyakorlatba be kell iktatni a nyújtott kilégzést, és egymás után 10 alkalommal érdemes megismételni.

Ügyeljünk rá, hogy a légzés ne legyen erőltetett, mert ilyen esetben a szervezetbe jutó túl sok oxigén kellemetlen tüneteket okozhat. A gyakorlat bármilyen kényelmes testhelyzetben elvégezhető, ahol a törzs szabad.

Váltott orrlyukas légzés: a gyakorlat közben hasi légzést alkalmazunk. A mutató- és középső ujj a homlok közepén van, a hüvelykujjal lezárjuk a jobb orrjáratot, és lassú légzést végzünk a szabadon maradt orrjáraton.

Ugyanezt megismételjük a másik oldalon is. Fontos, hogy mindig ugyanannyit lélegezzünk mindkét orrjáraton keresztül! Összesen 30 légzésnél többet nem érdemes végezni, és ezt el lehet osztani a nap három különböző időszakára.

Ez szédülés és hányinger magas vérnyomással gyakorlat a váltott oldali inger miatt harmonizálja a két agyfélteke működését.

Energetikai szempontból az idá és pingálá a gerinc mentén kanyarogva felfelé haladó két fő energiacsatorna hangolható össze ilyen módon. Stresszmegelőző technika Idegerősítő légzés: a gyakorlatot reggel érdemes végezni, álló helyzetben.

milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén

Nagy levegőt veszünk, karokat fölemeljük elülső középtartásba, és hosszasan benn tartjuk a levegőt. Hirtelen berántjuk a karokat a váll irányába, majd a test minden izmát megfeszítve toljuk ki előre a levegő még mindig benntartva. Háromszor végezzük el a berántást és a kitolást úgy, hogy a levegőt mindvégig benn tartjuk és csak a harmadik kitolás után fújjuk ki!

Kilégzés közben előrehajolunk, és kis ideig úgy maradunk. Ez a gyakorlat felkészít a stresszhelyzetekre, így azok nem okoznak idegességet, feszültséget.

Magas vérnyomás esetén nem szabad végezni, mert ez a technika kicsit felviszi a vérnyomást az izomfeszítés és a hosszan benn tartott légzés miatt. Stresszoldó technika Sziszegő légzés: hirtelen támadt harag esetén javasolt ez a gyakorlat, mely azonnal oldja a stresszt.

Veszünk egy nagy levegőt, és lassan engedjük ki úgy, hogy közben hosszasan "sssszzzzzz" hangot hallatunk. Háromszor megismételve a gyakorlatot, kiengedjük a "gőzt", és oldódik a harag Jóga - stressz okozta betegségek esetén Magas vérnyomás: jól lehet kezelni légzőgyakorlatokkal váltott orrlyukas és teljes jógalégzés, hasi légzésabban az esetben, ha idegi problémák okozzák, és nincs szervi elváltozás. Relaxáció hatására a magas vérnyomás mindig csökken, ennek ellenére az alacsony vérnyomással küzdők is nyugodtan végezhetik ezt a gyakorlatot, mert stabilizálja a keringést.

Emésztési problémák Vastagbélgyulladás: kifejezetten pszichoszomatikus jellegű betegség. Kezelésére a hasi légzés nagyon alkalmas, mert jól átmasszírozza a hasi szerveket. Gyomorfekély, nyombélfekély: ezek a problémák szintén a stresszes életmód velejárói lehetnek, melyeket megfelelő életmóddal meg lehet előzni. Ha már kialakult a betegség, akkor relaxációs technikák - a szükséges orvosi kezelés mellett - segíthetnek a gyorsabb gyógyulásban.

Reflux: a gyomor és a nyelőcső közti záróizom nem zár megfelelően, és a gyomorsav visszajön a nyelőcsőbe. Tipikus menedzserbetegség, melyet jógával kitűnően lehet kezelni. Egyrészt a fordított testhelyzetek gyakorlásával segíthetünk.

A magas vérnyomásról röviden

Ilyenkor a gravitáció hatására a gyomor- és béltartalom visszafelé kezdene áramolni, ennek megakadályozására a gyomor- és a bélfal simaizomszövete és a záróizmok összehúzódnak, ezáltal edződnek. A szervezet újra megtanulja, hogy bizonyos területeken folyamatosan tónusban kell tartani az izmokat.

Létezik még egy gyakorlat, mely kifejezetten javasolt ennél a betegségnél: Uddijána bandha - hasbeszívás: kifújjuk az összes levegőt. Majd lorista adag hipertónia esetén a hasat, míg egészen homorúvá válik.

Vállfájdalom állapotfelmérő kérdőív

Ennek hatására olyan vákuum keletkezik a hasüregben, mely fokozza az összes szervi izomzat tónusát, és edzi a szervek helybentartásáért felelős szalagokat. A gyakorlatot csak éhgyomorra javasolt végezni!

milyen gyakorlatok mit tehet a magas vérnyomás esetén

Ha bármi betegséggel küzd, kérjük, tanácskozzon orvosával vagy képzett jógatanárral, mielőtt elkezdi a gyakorlatokat! Sziebig Tímea A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával További információ a Biovital-Melissa site-on.

Fontos információk